الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

لو پتخاف من العفاريت

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات

موقع أيام نيوز

لو پتخاف من العفاريت فبعد المقال ده هتعرف إن أكتر شيء يتخاف منه في الدنيا هو الإنسان هو أنا وأنت ونفسك
سنة ١٩٩٨ كان فيه برنامج في اليابان اسمه Susunu! Denpa Shōnen وهو عبارة عن تجربة مشاركة الحياة اليومية زي ستار أكاديمي كده لكن مش برنامج غنائي بيقع الاختيار على شخص ويبدأ يتعرض لمواقف ما بطريقة كوميدية تضحك الناس عن طريق البث المباشر.
وهنا بيتم فتح باب التقديم في البرنامج اللي جايزته ١٠ آلاف دولار بما يعادل مليون ين ياباني وقتها وبيتقدم مجموعة من الشباب الآمليين في فرصة ربح تغير حياتهم بالكامل ضړبة حظ ومن وجهة نظرهم مفيش حاجة يخسروها لكن الحظ فعلا كان نصيب كل اللي لم يقع عليهم الاختيار والتعا سة والأ لم للشخص بائس الحظ اللي تم اختياره وهو تومواكو هامتسو اللي كان شاب في الوقت ده وكان عنده ٢٣ سنة لأنه من مواليد ١٩٧٥.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
في ١١ يناير سنة ١٩٩٨ فاز تومواكو في المسابقة وأطلق منظمي المسابقة اسم ناسوبي على تامواكوا وناسوبي يعني بتنجانة بالياباني وهتعرف ليه الاسم ده تحديدا لما تكمل قراءة.
الشاب الطموح اللي بيحلم يكون ممثل كوميدي شاف إن الفرصة جات له برنامج هيتصور وكمان فيه جايزة مادية كبيرة يعني شهرة وفلوس وأبواب الدنيا بتتفتح قصاده وبمجرد ما بيوقع الاختيار عليه بياخدوه منظمي البرنامج للبدأ فورا من الدار للنا ر فعلا غموا له عنيه وركبوه عربية ومشيوا لحد ما لقى نفسه داخل غرفة صغيرة جدا فيها حمام صغير وشعلة ڼار للطبخ حاجة زي السبرتاية كده ومجلات كتير جدا مفيش تليفون ولا تليفزيون ولا أي حاجة غير ما تم ذكره وقالوا له عشان تكسب لازم تعيش هنا لفترة وتجمع من المجلات دي زي أكواد لليانصيب وكل ما تجمع تكسب أكتر سواء كان فلوس أو هدايا تتحول لفلوس أو أكل وشرب عشان تعيش يلا نبدأ فقال اه يلا قالوا له ... ووافق وبدأت المسابقة.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
أكيد بتقول لنفسك طيب ما سهلة أهي يقلب في المجلات ويطلع الأكواد وخلصنا ... هقولك مش بالسهولة دي فإيجاد علامة يانصيب واحدة هو حرفيا أشبه بإيجاد إبرة في كومة قش . المجلات كتيرة جدا والبحث يتطلب لمجهود كبير. وكمان هو قاعد كاميرات بتصوره مفيش أكل ولا شرب نفسيا الوضع غير مريح نهائي تخيل تبقى وكاميرات بتصورك هتفكر تدور على اليانصيب اصلا!.
ناسوبي كان فاكر إن الكاميرات دي مجرد
 

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات